Van galanterie tot BH's


Rond de vorige eeuwwisseling was onze winkel een zogenaamde 'galanterie', oftewel een winkel met van alles en nog wat, vergelijkbaar met V&D zoals wij deze tot voor kort kenden. Een bonte verzameling van manufacturen en koloniale waren. Alles wat een huisvrouw in die tijd nodig had, verse levensmiddelen uitgezonderd. Van knopen tot koffie, van draad tot gedroogde abrikozen.

In die tijd verspreidden onze voorouders ook al echte advertenties, als we de echte Gennepenaren mogen geloven. Van die tijd is echter niets bewaard gebleven, dus gaan we voor onze oprichtingsdatum uit van 1917. In dat jaar schrijft Frans den Boer zijn winkel in bij de Kamer van Koophandel. Hij doopt het tot 'Winkel in manufacturen, heeren-, jongeheeren- en kinderkleding Frans den Boer'. Den Boer was een innovatief man: hij adverteert wekelijks in de Maas- en Niersbode en hij treedt toe tot een inkooporganisatie. Hiermee weet hij de winkel tot grote bloei te brengen. Wegens gezondheidsredenen krijgt Frans hulp van zijn neef Bernard en diens vrouw Annie.

Hun zoon Joop neemt in 1969 de zaak over, hierin bijgestaan door zijn vrouw José. Den Boer is dan nog steeds de V&D van die tijd. Babybenodigdheden, kokosmatten, stoffen, garen; Den Boer verkoopt naast manufacturen werkelijk van alles. Dit betekent Joop en José breed geschoold zijn, want het is destijds nog verplicht om voor alle verschillende artikelgroepen een diploma te hebben. Wat menigeen nu beschouwt als 'regeltjeszucht' betekent op dat moment echter een breeds scala aan vakkennis. Een opvatting die Den Boer tot op de dag van vandaag nog steeds eigen is.

Bijzonder detail: Joop pakt nooit (toen niet en nu niet) een BH uit de kast, dit blijft voorbehouden aan vrouwen.

'Ouderwetse' vakkennis


In 2010 neemt Liesbeth de winkel van haar vader over. Zij werkte toen al veertien jaar in de winkel. In de loop der jaren heeft de familie Den Boer zich steeds meer gespecialiseerd. 'Joop den Boer Linnen & Lingerie' daar staan we nu voor. In de praktijk betekent dit dat ons assortiment bestaat uit lingerie, badmode, keukenlinnen, beddengoed en nachtkleding. Diploma's zijn heden ten dage niet meer nodig, maar wij hechten nog steeds enorm veel waarde aan vakkennis.

Vrijwel alle medewerksters zijn opgeleid volgens de 'oude' maatstaven, waarin we geen producten over de toonbank schuiven, maar oprecht en deskundig advies geven. Dat persoonlijke advies speelt een enorm grote rol. Naar ons idee hebben we hieraan ons jubileum te danken. Wij verkopen immers niet alleen tastbare producten, maar vooral een goed gevoel. Daarnaast danken we ons lange bestaan aan ontelbaar veel mooie klanten.

Tijdens ons jubileumjaar hebben we veel klanten in het zonnetje gezet. Daarnaast mogen wij ons sinds december 2017 bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier noemen. Dit predicaat is een Koninklijke onderscheiding voor bedrijven van tenminste 100 jaar oud met een zeer goede reputatie in de regio. Zij onderscheiden zich door kwaliteit, soliditeit en continuïteit.

Een Koninklijke onderscheiding dus, die niet betekent dat wij ook aan het Hof leveren. Neemt natuurlijk niet weg dat ook de koning(in) en prinsessen van harte welkom zijn ;).